Wednesday, March 14, 2012

SAYA MARAH!!


Assalamualaikum dan salam sejahtera
Saya sedang marah!! marah sangat-sangat nie !!ish!! memang nak kena la !! tunggu dikau akan nasibmu !!
HAHAHA!!!
 ada sapa nak join ??
ehem!! ni kenapa marah - marah ni?

anda mahu menjadi insan yang sedang marah atau insan yang menenangkan??
mari kita berkenalan dengan encik MARAH. Untuk pengetahuan semua marah merupakan salah satu sifat yang ada pada diri kita sama sedar atau pun tidak. Imam Al Syafii berkata 

"sesiapa yang yang dibuat supaya marah namun tidak marah  maka ia adalah keldai"
keldai ialah simbol kebodohan yang amat sangat. Pada saat diri sangat - sangat beremosi kita sebenarnya mempunyai dua pilihan.



PILIHAN PERTAMA
sesetengah person akan memeilih untuk mengubah sikap pemarah itu bertukar kepada dendam. Pilihan sebegini sepatunya dielakkan kerana ini ialah pilihan manusia berjiwa kotor. Pilihan ini bukan sahaja merosakkan hatinya  BAHKAN merosakkan masa depan

PILIHAN KEDUA
 pilihan inilah yang sepatutnya menjadi pilihan kita semua kerana lebih cenderung untuk menyimpan didalam hati lalu merubah menjadi api yang membakar semangat.

"sebagai contoh sebuah kisah seorang ahli falsafah islam yang genius iaitu Ibnu Sina. Suatu hari seseorang mencela Ibn Sina kerana beliau tidak menghafal Al-Quran. Mendengar celaan itu  Ibnu Sina berasa sangat marah dan malu.beliau terdorong untuk menghafal Al-Quran dalam satu malam."

Jadi kita mempunyai pilihan. yang mana satu yang menjadi idaman? 

"apabila salah seorang antara kalian marah sedangkan dia berdiri maka hendaklah dia dududuk agar kemarahannya hilang. Apabila masih belum reda maka hendakalah dia berbaring"
(riwayat Abu Daud)

=))
~Jazakallahukahirankathira~







Wednesday, January 25, 2012

aku berdosa

assalamualaikum dan salam sejahtera saya ucapkan. moga kita sentiasa berada di bawah naungan-Nya.
disebabkan hari semngat ohsem saya tersangat lahh tinggi hingga ke awan , saya begitu suka ingin menceritakan    
semangat ohsem yang diperoleh daripada inchik gabana#tuan punya blog apg.  Saya tersangat lah suka akan cara penceritaan yang dibawa oleh saudara iaitu terutama sekali artikel yang bertajuk ala2 badminton tu. smash , serve dan dll. Benarlah kata pendaie kita jikalau hendak melaksanakan dakwah ini haruslah pelbagai cara supaya mad'u (org yang didakwah) melahirkan keinginan untuk mengikuti apa yang dinasihatkan . Contohnya boleh dilihat dalam video ini


Juga cara yang digunakan Inchik gabana #entah betul ke tak saya eja kalau rajen bolehlah andainya korang baca artikel yang ditulisnya . Memang dapek meningkatkan semangat ohsem tu. Ekceli saya memang x pernah mempunyai penulisan sendiri meskipun mempunyai blog kerena penulisan saya ini belumlah setajam mata pen  kena diasah lagi . jadi untuk diasah bukanlah dengan memendamkan didalam hati dan fikiran serta minda tetapi haruslah meluahkan melalui mata keypad kat komputer ini.



# pedihnya Azab neraka
Saya ada terbaca satu blog Junior saya yang  tertulis

"azam 2012 : x maw buat nakal2 dah
satgi cikgu fed up plak asyik tgok muka 
yang sama buat masalah "

Ekceli saya sangatlah terharu diatas apa yang ditulisnya dan sangatlah seronok serta sangatlah berharap agar mereka bersama-sama temannnya melaksanakan apa yang diazamkan. ini kerena  semangata inilah yang dicari . Bukan apa saya tiba2 teringant kata-kata ustaz Sham #ustaz yang super sporting tpi tegas 

" dalam bab  Pendidikan Syariah Tingkatan 5 ini kamu akan 
belajar tajuk yang bertajuk dosa pahala. Menyentuh soal
dosa , Adakah melanggar peraturan sekolah itu berdosa?"

Dalam hati Miss #tukar kata ganti nama ye memeng dah berdetak-detak cam nak terkeluaq dah memeng x boleh ditahan-tahan lagik. Ustaz sedang membuat statement @ persoalaan yag memeng terhebadd alaf ini. Apa jawapan ustaz...

"Melanggar peraturan sekolah walaupun cuma peraturan sekolah itu berdosa "

Waaa!! Tidak !! #kata dalam hati la Rupa-rupanya melawan @ melanggar peraturan sekolah itu berdosa . Ditambah pula apabila kita melakukan perbuatan itu dan dilihat oleh junior pulak kemudian dilihat oleh junior lain pulak dan junior lain pulak dan junior lain pulakmemeng bertambah-tambah dosa kita la kan?? korang mesti poning kan?Maari miss terangkan one -by one

kiter langgar peraturan sekolah ---> junior tgok ---> junior tgok ---> junior tgok

kiter punya dosa 1 junior  + 1 junior + 1 junior = 3junior = 3 dosa
owh tidak !!! kiter tanggung sampai 3 dosa

Cenggitu ler ceriternya . Miss pon sebenarnya bukanlah manusia perfect @ sempurna tapi kiter sama-sama berusaha #chaiyok2  menjaga diri kita agar menanggung dosa kita sahaja. Kiter jadikanlah Rasullullah yang sentiasa berdoa mohon diampunkan dosa  meskipun baginda sudah sememengnya dijanjikan syurga .

Surah al-Nur, ayat 31 yang bermaksud, dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.