Wednesday, January 25, 2012

aku berdosa

assalamualaikum dan salam sejahtera saya ucapkan. moga kita sentiasa berada di bawah naungan-Nya.
disebabkan hari semngat ohsem saya tersangat lahh tinggi hingga ke awan , saya begitu suka ingin menceritakan    
semangat ohsem yang diperoleh daripada inchik gabana#tuan punya blog apg.  Saya tersangat lah suka akan cara penceritaan yang dibawa oleh saudara iaitu terutama sekali artikel yang bertajuk ala2 badminton tu. smash , serve dan dll. Benarlah kata pendaie kita jikalau hendak melaksanakan dakwah ini haruslah pelbagai cara supaya mad'u (org yang didakwah) melahirkan keinginan untuk mengikuti apa yang dinasihatkan . Contohnya boleh dilihat dalam video ini


Juga cara yang digunakan Inchik gabana #entah betul ke tak saya eja kalau rajen bolehlah andainya korang baca artikel yang ditulisnya . Memang dapek meningkatkan semangat ohsem tu. Ekceli saya memang x pernah mempunyai penulisan sendiri meskipun mempunyai blog kerena penulisan saya ini belumlah setajam mata pen  kena diasah lagi . jadi untuk diasah bukanlah dengan memendamkan didalam hati dan fikiran serta minda tetapi haruslah meluahkan melalui mata keypad kat komputer ini.



# pedihnya Azab neraka
Saya ada terbaca satu blog Junior saya yang  tertulis

"azam 2012 : x maw buat nakal2 dah
satgi cikgu fed up plak asyik tgok muka 
yang sama buat masalah "

Ekceli saya sangatlah terharu diatas apa yang ditulisnya dan sangatlah seronok serta sangatlah berharap agar mereka bersama-sama temannnya melaksanakan apa yang diazamkan. ini kerena  semangata inilah yang dicari . Bukan apa saya tiba2 teringant kata-kata ustaz Sham #ustaz yang super sporting tpi tegas 

" dalam bab  Pendidikan Syariah Tingkatan 5 ini kamu akan 
belajar tajuk yang bertajuk dosa pahala. Menyentuh soal
dosa , Adakah melanggar peraturan sekolah itu berdosa?"

Dalam hati Miss #tukar kata ganti nama ye memeng dah berdetak-detak cam nak terkeluaq dah memeng x boleh ditahan-tahan lagik. Ustaz sedang membuat statement @ persoalaan yag memeng terhebadd alaf ini. Apa jawapan ustaz...

"Melanggar peraturan sekolah walaupun cuma peraturan sekolah itu berdosa "

Waaa!! Tidak !! #kata dalam hati la Rupa-rupanya melawan @ melanggar peraturan sekolah itu berdosa . Ditambah pula apabila kita melakukan perbuatan itu dan dilihat oleh junior pulak kemudian dilihat oleh junior lain pulak dan junior lain pulak dan junior lain pulakmemeng bertambah-tambah dosa kita la kan?? korang mesti poning kan?Maari miss terangkan one -by one

kiter langgar peraturan sekolah ---> junior tgok ---> junior tgok ---> junior tgok

kiter punya dosa 1 junior  + 1 junior + 1 junior = 3junior = 3 dosa
owh tidak !!! kiter tanggung sampai 3 dosa

Cenggitu ler ceriternya . Miss pon sebenarnya bukanlah manusia perfect @ sempurna tapi kiter sama-sama berusaha #chaiyok2  menjaga diri kita agar menanggung dosa kita sahaja. Kiter jadikanlah Rasullullah yang sentiasa berdoa mohon diampunkan dosa  meskipun baginda sudah sememengnya dijanjikan syurga .

Surah al-Nur, ayat 31 yang bermaksud, dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, wahai orang-orang yang beriman, supaya kamu berjaya.