Tuesday, April 2, 2013

JANGAN nak cliche sangat

Assalamualaikum...

Puan Google Translate      [ cliche  =  pernyataan lapuk  ]

Sebenarnya pernyataan ayat  diatas merujuk kepada novel-novel cinta yang berlunggok di pasaran. Secara rambang mata(aku la) novel melayu yang berada di pasaran ini mempunyai tema yang sunggoh cliche. Tema itu sudah pasti kawen-paksa-suka-hepi ataupun tangkap khalwat -kawen-paksa-suka- hepi-dapat-anak. Secara jujurnya, melihat kepada masyarakat atau dalam skop yang lebih kecil, remaja sangat suka membaca cerita yang cliche begini. Ya , aku turut mengakui aku ialah remaja dan peminat  novel bahkan tajuk-tajuk cliche ni seumpama menjadi trend di pasaran MALAYSIA, eksklusifnya banyak yang telah aku bacanya.

Tidak.
Pernyataan aku bukan untuk tujuan melemahkan.

Bukan.
Pernyataan aku bukan untuk menghina.

Ya
Ini ialah statement untuk mendorong yakni menyedarkan jiwa-jiwa penulis novel yang cukup berbakat supaya membuka ruang lingkup kehidupan alam novel Malaysia aka Melayu ke taraf yang lebih terbuka. Mungkin tema kekeluargaan yang menyayat hati atau percintaan yang ... yang , ARGH, yang lain dari lain. Aku bukan menghina malah menggalakkan. Biarpun aku bukan siapa-siapa di mata "rakyat Malaysia" namun hak bersuara hak kami.Uhuk, uhuk. Maaflah andai kata-kata ini mengguris hati penulis diluar sana. Hakhak.
Arakian aku sudah cikup puas dapat meluahkan ke"cliche"an karya-karya Malaysia. Yeah, dear all WRITERS , dont worry ! Whatever type of tjuk yang ditulis we want to read as long as it attract us. TRy to make us attracted.

Woha. Ayat bersepah


 Jazakillah =)




No comments:

Post a Comment